Acasă 4x4Wheels Test Rolls-Royce Cullinan: Paradox de lux

Test Rolls-Royce Cullinan: Paradox de lux

0 comentarii

Deja s-a încetățenit ideea că Rolls-Royce Cullinan este un SUV – de fapt, nu există un termen descriptiv potrivit. Poate și pentru că Rolls-Royce este o marcă altfel de oricare alta. Eu, unul, mă bucur când un subiect este atât de aparte și de generos, încât mă determină să caut noi cuvinte și noi perspective pentru a-l trata.

La un moment dat, prin anii ’90, mașinile tot-teren au evoluat către forme mai prietenoase, devenind SUV-uri. Dinspre cealaltă parte a universului auto, cea a vehiculelor de stradă, s-a materializat ideea aplicării tracțiunii integrale în scopuri ținând de dinamism și siguranță. Ca urmare, în anii noștri, proliferează automobilele din genul crossover-SUV (adesea propuse fără tracțiune integrală, din rațiuni economice, însă părerea noastră este că, totuși, ar trebui să alegeți tracțiunea integrală în locul vreunui gâdilici opțional în scaune sau al unei climatizări cu n-șpe zone). Cert este că, în prezent, tentația SUV-urilor a ajuns să fie atât de mare, încât niciun producător auto nu-și mai poate permite să le ignore. Nici măcar Rolls-Royce.

Test Rolls-Royce Cullinan: Paradox de lux

Oare venerabilii Charles Rolls și Henry Royce s-or fi întors pe partea cealaltă în criptele lor atunci când a fost lansat Cullinan? Adevărat, acest automobil forțează tradițiile limuzilelor britanice, dar are și două mari calități: oferă, din punct de vedere conceptual, mai mult decât limuzinele britanice în forma lor tipică și ridică la o cotă mai înaltă exclusivismul caracteristic casei – hei, asta merge spusă inclusiv la sensul propriu al cuvintelor! Și – la naiba! – hai să terminăm cu chestia asta cu SUV-ul. Rolls-Royce Cullinan poate fi asociat cu ideea de SUV numai orientativ. Altfel, nu răspunde nici la criteriile de „sport” și nici la cel de „utility”. Vehicul este, slavă Domnului! Un vehicul polivalent, trebuie să recunoștem, numai că strict din perspectiva luxului de top.

Test Rolls-Royce Cullinan: Paradox de lux

Încă un lucru interesant: Rolls-Royce Cullinan își permite să ignore proporțiile consacrate ale SUV-urilor de lux (concurentul său teoretic, Bentley Bentayga, și nici Range Rover nu și-au permis așa ceva). Dimensionarea caroseriei lui Cullinan a vizat mai degrabă păstrarea amprentei monumentale a seriei Phantom (limuzina RR prin definiție) decât o aderare la tema premium-SUV. Ampatamentul său de 130 inchi (o să mai spunem pe aici „inchi”, fiindcă ne place cum sună în contextul britanic regal – de fapt, e vorba de 3.295 mm) constituie principalul motiv pentru care caracteristicile de trecere ale lui Cullinan nu sunt ceva de „rupt în figuri”. Altfel, consolele din față și din spate sunt relativ scurte, iar garda la sol (despre care marca nu a făcut vreo precizare) se poate ridica în modul „Offroad” cu 1,57 inchi (40 mm).

Test Rolls-Royce Cullinan: Paradox de lux

Câteva surse anglofone care au tras zdravăn de mașină au avansat cifrele de 10 inchi (254 mm) pentru garda la sol și 22 de inchi (pentru adâncimea maximă de vad). Indiferent ce ai de gând atunci când te urci la volan, bine ar fi să reții că pneurile din dotarea standard – format 285/40 x 22 furnizate de Continental – sunt la fel de potrivite cu tema offroad ca o cupă de șampanie la un campionat de băut bere. Compania va furniza, opțional, și jante de 21 de inchi cu pneuri de secțiune mai înaltă pentru a pune mai bine în valoare aptitudinile offroad ale lui Cullinan. Ce ar trebui neapărat spus înainte de a încheia cu rulatul pe teren: pe maneta selectorului transmisiei se găsește un buton inscripțional „Low”, ceea ce ne spune că există o gamă redusă de viteze! Așadar, chiar dacă denivelările mari îi pot crea inconveniente lui Cullinan, urcările abrupte sunt abordabile!

V12 cu peste 550 de cai

Când dispui de 563 CP și cuplul maxim de 850 Nm este deja atins la 1.600 rpm (vorbim de motorizarea V12 de 6,75 l alimentată cu injecție directă), poți face tot felul de chestii cu o masă proprie de 2,66 tone. Printre altele, poți să o accelerezi de la 0 la 100 km/h în 5,2 s și asta fără pic de gălăgie – din această experiență rezultă o senzație pregnantă de nefiresc! Pe drum, comportamentul lui Cullinan ilustrează perfect ideea de inspirație orientală de „plutire cu covorul fermecat”, adesea asociată cu rularea limuzinelor Rolls-Royce.

Test Rolls-Royce Cullinan: Paradox de lux

De altfel, este de așteptat ca majoritatea clientelei lui Cullinan să apară din Orient. În acea parte a lumii se regăsesc, deopotrivă, cele mai extravagante exigențe de lux și cele mai proaste condiții de rulare. Cât despre originea numelui Cullinan, trebuie să o căutăm în Africa de Sud. Cullinan este numele pe care l-a primit cel mai mare diamant neșlefuit din lume (3.106 carate), scos din mina nr. 2 din Cullinan în 1905. După prelucrarea acestuia, unele părți au ajuns să decoreze coroana regală britanică.

Este de prisos să mai repetăm ceea ce s-a tot spus despre automobilele Rolls-Royce – că ambianța interioară este incomparabilă, indiferent ce marcă s-ar pune în discuție, sau că în această mașină găsim opțiuni unice. Platforma acționată electric cu două strapontine care iese din portbagaj și îți asigură condiții de picnic ideale sub protecția hayonului (fie că e arșiță, fie că plouă) este cel mai convingător detaliu în sensul respectiv. Tot indiferent de vreme și situație, paharele răcite și șampania frapată din modulul-cotieră al locurilor din spate sunt acolo ca să-ți dreagă dispoziția. Și acum gata cu vorbăria. Cheers!

Citește și

Lasă un comentariu