Acasă EcoWheels Euro Star – Volkswagen ID.4

Euro Star – Volkswagen ID.4

0 comentarii

I-am prezentat lui Volkswagen ID.4 Bucureștiul noaptea, și în același timp i-am prezentat Bucureștiului cea mai nouă vedetă a Europei, ID.4.

Ar fi trebuit să fie un periplu pe la stadioanele din București, având în vedere că acestea sunt acum destinația a mii de fani din întreaga Europă. Sigur, nu toate stadioanele sunt gazde ale meciurilor Grupei C din Campionatul European de Fotbal EURO 2020, ci doar unul: Arena Națională.

Doar că periplul pe la stadioane a fost scurt. Pentru că Arena Națională este acum, mai mult ca oricând, solicitată cu alte activități decât cea de găzduire a unui vehicul electric. Chiar se joacă fotbal acolo acum! Stadionul Ghencea, proaspăt renăscut, l-am găsit ascuns sub manta neagră a nopții, iar Giulești este în forfotă, însă nu din aceea pe lângă care vrei să te apropii: este în reconstrucție.

55.634 de spectatori poate găzdui Arena Națională.
Este cel mai mare stadion din țară.

Bun, dar de ce ar trebui acum să duc o electrică pe (lângă) un stadion, mă întrebi? Sincer, asta începusem să mă întreb și eu după acest prim neofertant tur prin București.

Partener de mobilitate Euro 2020

Motivul ar fi fost chiar evenimentul din această perioadă. Volkswagen s-a înscris ca partener de mobilitate al Campionatului European de Fotbal EURO 2020. În cele 12 orașe din Europa în care se vor juca meciurile din cadrul campionatului, mașini (electrice) Volkswagen vor fi shuttle pentru oficiali și jucători. Mai mult, producătorul oferă și pentru fani un serviciu de ride-pooling în orașele-gazdă ale competiției, astfel încât să reducă pe cât posibil congestionarea traficului. Și aici nu mă refer doar la cel rutier: circa 13.000 de „promotori ai mobilității” de la Volkswagen vor fi prezenți în zonele de interes, precum gări, stații de metrou, zonele de interes turistic — peste tot pe unde există rost de fani, acolo vor fi și voluntari Volkswagen binevoitori, cunoscători ai zonei, care vor îndruma fanii-turiști către destinațiile lor.

Acum, că totul pare să meargă ca pe roate la capitolul electrificare, Volkswagen își dedică timp să-și etaleze abilitățile organizatorice și în alte arii, cum ar fi logistica unui campionat desfășurat concomitent în 12 orașe din Europa. „Scopul nostru pe termen lung este ca fanii să se gândească din prima la Volkswagen când vine vorba despre mobilitate”, explică Jürgen Stackmann, membru al consiliului de administrație pentru vânzări și marketing în cadrul companiei. Nu că lumea nu ar fi început deja să facă asta.

Primul meci câștigat în Europa

La patru luni de la debut, Volkswagen ID.4 a fost recunoscut ca Mașina Anului 2021, un premiu care i se cuvine pe drept, dacă e să ne uităm la performanțele din vânzări. Pentru că în aprilie 2021, ID.4 a fost cea mai comercializată mașină electrică din Europa, acaparând 34% din piața de electrice de pe continent. Asta s-a întâmplat la patru luni de la debutul comercial. L-a depășit repede pe fratele său de platformă, ID.3 — a doua cea mai vândută electrică din Europa — și s-a ridicat puternic peste cel ce era odată campionul electric european, Renault Zoe.

7.335 de unități ID.4 a vândut Volkswagen în aprilie 2021.

Primul SUV electric de la Volkswagen se bucură de o evoluție impresionantă, însă una care probabil nu mai surprinde pe nimeni, pentru că ID.4 are o caracteristică implicit câștigătoare: este SUV.

Figură familiară, spirit modern

Un SUV care arată ca oricare al SUV — mă rog, aproape ca oricare alt SUV — și care promite, implicit, să îndeplinească doleanțele celor în căutare de acest tip de caroserie. Adică doleanțele tuturor, practic.

Este mai înalt, deci te-ai aștepta să fie mai spațios. Și este: primește până la cinci adulți concomitent, iar cel care stă pe mijlocul banchetei spate nu trebuie să încalece un tunel median. Are gardă mai înaltă la sol, deci poate trece cu mai multă ușurință peste obstacolele pe care jungla urbană și oaza de natură ți le scoate în față. Vine și cu tracțiune integrală, dacă optezi pentru echiparea sportivă GTX. Și, prin proporții, este mai mare, mai impunător, iar oamenilor le place să se simtă siguri pe ei și, totodată, în siguranță în mașinile lor.

Apoi, ca orice mașină electrică, te împinge instantaneu cu tot ce are de oferit motorul său; în cazul acesta, cu 204 cai-putere și cu 310 Newtoni-metru. Suficient cât să ajungi la 100 km/h în circa 8 secunde, pentru că motorul are ceva de împins: două tone de mașină. ID.4 nu doar simulează gabaritul, ci chiar îl are.

Însă această slăbiciune se traduce în avantaje altundeva: în baterie. ID.4, în echipare 1st Edition (Pro Performance) strânge curent — cu până la 125 kW — într-o baterie cu capacitate de 77 kWh, ceea ce înseamnă că-și poate purta cele două tone pe o distanță de până la 520 de kilometri cu o singură încărcare completă. Nu va ajunge la performanța asta tot timpul — pentru că iarna nu-i ca vara, iar bateriile simt asta — însă în sezonul cald se va apropia de ea. Cu bateria încărcată la 100%, instrumentarul de bord estima autonomia la 509 km. Deloc rău.

Am început să scad din ei mergând de la un stadion la altul inițial, apoi către destinații care să pună mai bine în valoare ID.4 decât ar face-o clădirile sportive. Am ajuns să ne plimbăm — eu și fotograful — pe bulevardele din București în căutare de locuri care să inspire atât familiaritate, tradiție cât și prezent, modernitate.

Prin Rabla și Rabla Plus, ID.4 – chiar acesta cu 204 CP – poate fi cumpărat cu circa 33.000 €.

Nu ne grăbeam să venim cu sugestii, pentru că înăuntru sistemul de climatizare asigura confortul termic al fiecăruia dintre noi în parte. Și într-un București ars de soare peste zi, cu asfaltul și betonul încă arzând chiar și după lăsarea întunericului, precum pielea unui nefericit lovit de insolație, confortul termic este, firește, foarte important. Încă nu m-am învățat cu butoanele tactile de sub ecranul lui ID.4, aceleași pe care le găsești și în ID.3 de altfel.

Sunt foarte cool, însă nu pe cât de practice ți-ai dori, mai ales atunci când ești în mers. M-am obișnuit, însă, cu butoanele de pe volan, care vibrează atunci când le apeși. Și m-am îndrăgostit (din nou) de modul de operare al mașinii: în momentul în care te pui pe scaun, mașina se trezește instantaneu și e gata de drum. Trebuie doar să rotești butonul din dreapta instrumentarului de bord și să apeși pe Play (semn găsit pe pedala de accelerație) și ai plecat! La destinație, în momentul când pui mașina în Park și deschizi portiera, ID.4 îți spune „La revedere!” și se închide. Nu trebuie să rotești nicio cheie, nu trebuie să apeși niciun buton de Start/Stop.

Dacă prin estetic îți dă senzația că este un SUV așa cum știi tu că sunt SUV-urile, la interior și pe dedesubt ID.4 te încântă cu beneficiile tehnologiei moderne. Iar unul dintre beneficiile directe este ușurința de operare. Sigur, controalele haptice glisante de sub ecranul central sunt pretențioase acum, însă în curând probabil că nu le va folosi nimeni, pentru că toate comenzile se vor dicta.

Exact cum navigația nativă a mașinii a fost repejor înlocuită cu Waze sau cu Google Maps imediat ce conectivitatea Apple CarPlay & Android Auto a devenit dotare de serie. Nu sunt genul care să facă pronosticuri, însă uitându-mă la cât de repede au evoluat mașinile electrice moderne — acum cinci ani nu aveam multe dintre lucrurile pe care le-am scris mai sus — și la patosul cu care s-a înscris Volkswagen în acest trend, dacă m-ai întreba acum care cred că va fi prima electrică autonomă, care și să-și facă prieteni și să comunice pe drum cu alte mașini care se conduc singure, probabil că i-aș răspunde „un Volkswagen”. Un SUV Volkswagen, cel mai probabil. Va fi următorul ID.4? Se prea poate. Până atunci, noua vedetă Volkswagen are altă misiune: să înscrie cât mai mult în acest prim meci al său. Unul care promite multe goluri.

Date tehnice Volkswagen ID.4 Pro Performance

204 CP, 220 Nm, electric, 4×2 · 77 kWh, 520 km, 125 kw · 0-100 km/h în 8,5 s, 160 km/h · de la 44.627 €, cu TVA

Text publicat în revista EcoWheels numărul 22.

Citește și

Lasă un comentariu