Îl cheamă Multivan, e înlocuitorul oficial al lui Caravelle și a fost dezvoltat pe de acum celebra platformă MQB a grupului Volkswagen. A, da, și e mai prietenos cu oamenii ca oricând.
Ne-am obișnuit ca eroii din filme, mai ales cei care se bat cu răufăcătorii pe cont propriu, să se bucure de mijloace de transport care mai de care mai spectaculose: de la Aston Martin în cazul lui James Bond, la Batmobil, la Audi R8 pentru Iron Man.
Nu știu alții cum sunt, dar când vine vorba de distracție cu prietenii, nimic nu bate un „van”. Scuzați-mi engleza, dar pur și simplu cuvântul „dubă” nu-i face cinste acestui tip de autovehicul… pe care l-am putea foarte ușor numi automobil. O să explic mai târziu de ce.
Cert e că dacă mai inserezi în rețetă și o mână de trăsături retro ale „feței”, reinterpretate pentru vremurile moderne, un interior în care designul și materialele vin din zona premium, 7 locuri și un pachet sănătos de tehnologie, ei bine, obții un soi de spațiu mobil de conviețuire, gata de drumuri lungi și voie bună, dar care știe să se comporte și „business” la nevoie.
Comportament de automobil
Sunteți curioși să aflați cum se conduce un VW Multivan? Ei bine, același sentiment m-a încercat și pe mine când m-am urcat la volan. Acum, ca să fiu sincer-sincer, nu văd de ce ai vrea să conduci sportiv un Multivan – în afara situațiilor în care ai de făcut un drum până la aeroport și cine știe ce delegație importantă e pe cale să piardă zborul. Dincolo de restricțiile constructive, cu un Multivan poți, în sfârșit, să pui în practică mantra care zice că mai importantă este călătoria în sine decât destinația.
Multivan este disponibil cu un sistem head-up display, o noutate absolută pe un vehicul comercial Volkswagen.
DAR. Există un „dar” aici. Venirea arhitecturii MQB aduce, în condiții de deplasare domoală, o ținută de drum mai apropiată de ce a unui autoturism. Asta înseamnă, în primul rând, o rulare mult mai lină și mai multă manevrabilitate – și crede-mă pe cuvânt, ai să îți dorești așa ceva când strunești, practic, un paralelipiped dreptunghic cu masa de 2.750 de kilograme. Dar, deși este confortabilă în majoritatea timpului, am simțit suspensia chinuidu-se ori de cât ore roțile întâmpinau asflalt potrivinic, ceea ce îți amintea că cei patru pereți din jurul tău formează o cameră rigidă, ușor iritabilă la denivelări.
Poate că în ecuația ridigității contează și că bateria (13 kWh, 10,4 kWh net) – apropo, ce-am testat eu a fost un Multivan eHybrid, adică un hibrid de tip plug-in – este încastrată în podea soluție care deși salvează spațiu și în teorie coboară centrul de greutate, presupune extra ranforsări și deci mai multă inflexibilitate.
Atenție, însă, la natura lui Multivan eHybrid, cea de hibrid plug-in: ideal, deși sistemul eHybrid este setat pentru a se deplasa electric cât mai mult posibil, vei dori să ai mai tot timpul bateria încărcată, pentru a te bucura și de resursele motorului electric, care împreună cu termicul oferă 218 CP și 350 Nm. Altfel, termicul de 1,4 l, băutor de benzină, de unul singur oferă numai 150 CP și 250 Nm, iar diferența de reacție se va simți imediat.
Dinamică interioară
Știu, sună contraintuitiv, dar interiorul este locul unde un Multivan prinde viață. Orice loc alegi, ai spațiu la discreție și confort cât cuprinde. Fiecare din cei 7 pasageri vor putea călători pe distanțe lungi fără să-și facă probleme legate de dureri de spate, anchilozare sau… plictiseală. Din cauza asta tot insist că noul Multivan a fost gândit și pentru drumuri lungi, nu doar pentru navetă aeroport-gară sau aeroport-hotel.
Scaunele din spate (toate 5) sunt cu 25% mai ușoare, iar al doilea rând poate fi rotit la 180 de grade. Astfel de formează un fel de „sală de ședințe” sau, și mai bine, o sală de jocuri unde poți pierde câteva ore deasupra unei table de Catan sau Monopoly așezată pe masa glisantă, care, cu ajutorul unei șine instalate în podea, poate fi mutată între oricare rând de scaune, ba chiar folosită pe post de consolă centrală între cele două scaune din față.
Cu toate scaunele în poziție dreaptă, ai la dispoziție o zonă de cargo cu volum util de 469 l. Dacă rabatezi rândul trei, volumul urcă la 1.844 l (1.850 l cu plafonul panoramic). Dacă rabatezi și rândul doi, creezi o cavernă de 3.672 l.
Un alt argument pentru care cineva ar vrea să petreacă mult timp într-un Multivan are de-a face cu materialele de la interior. Nu degeaba am menționat mai sus că ele vin dintr-o lume premium. Ba mai mult, felul în care sunt puse cap la cap nu lasă loc de scăpări, deci pe lângă aspect și percepție tactilă, Multivan bifează și o asamblare strașnică și în timp, cel puțin teoretic, trainică.
Zona de modern este asigurată de două ecrane digitale (10,25 inch pentru instrumentarul de bord, așa-numitul Digital Cockpit și 10 inch pentru sistemul multimedia), dar și de butoanele care alcătuiesc acum selectorul transmisiei DSG cu 6 trepte.
Dacă ești fan drumuri lungi și voie bună, bifează și sistemul audio Harman Kardon cu 14 difuzoare. Serile de karaoke s-ar putea să arate altfel.
Sigur, există și un revers al medaliei. Un Multivan eHybrid dotat bine va necesita și o investiție destul de mare. Adică, prețul de bază nu e tocmai mic și poți foarte ușor să bifezi dotări în valoare totală de peste 15.000 de euro, ceea ce înseamnă că stilul tău de viață al unui potențial client trebuie să se suprapună perfect pe utilitatea unui Multivan pentru ca achiziția să aibă sens cu adevărat.
Date tehnice VW Multivan
1.395 cmc, benzină + 1 motor electric de tracțiune, 4×2, automată 6
218 CP, 1,9 l/100 km, 42 g CO2/km
0-100 km/h în 11,6 s, 190 km/h
De la 56.992 euro, cu TVA