Acasă Auto Povestea lui Nissan Leaf: de la strămoșii electrici, până la cea mai vândută electrică din lume

Povestea lui Nissan Leaf: de la strămoșii electrici, până la cea mai vândută electrică din lume

de Radu Gurămultă
0 comentarii

Sunt din ce în ce mai multe automobile electrice în jurul nostru, dar Nissan Leaf continuă să fie campionul segmentului, cea mai populară alegere. Ce a determinat succesul unui automobil care deține recordul vânzărilor la nivel mondial?

De-a lungul timpului am avut mai multe întrevederi cu Nissan Leaf, atât cu prima generație cât și cu cea de-a doua. Împreună cu cea de pe urmă am făcut chiar două „expediții”, care nu demult ar fi părut imposibile pentru un automobil electric. Plus o participare la o competiție națională dedicată vehiculelor nepoluante, desfășurată la Sibiu și pe Transfăgărășan.

Cele două expediții despre care am pomenit s-au datorat exclusiv faptului că Nissan Leaf a ajuns, în momentul de față, unul dintre cele mai mature automobile electrice, cu o fundație solidă, asigurată de numărul mare de clienți. Bilanțul din decembrie 2019 arăta că Nissan Leaf a depășit pragul de 450.000 exemplare comercializate, fiind cel mai bine vândut model electric din lume.

turboMAG__Nissan_Leaf_povestea_011

Cea mai importantă piață pentru Nissan Leaf este cea din Statele Unite ale Americii, unde s-au vândut aproximativ 130.000 de bucăți, urmată de piețele din Japonia și din Europa, unde pragurile de 100.000 de bucați au fost depășite încă din 2018. Campioana vânzărilor pentru Nissan Leaf pe Bătrânul Continent este Norvegia, o țară pionieră într-ale electrificării parcului auto național.

Două călătorii

Aminteam de două expediții electrice. Acestea au fost întreprinse pentru a dovedi maturizarea lui Nissan Leaf și au fost subiect pentru articole realizate pentru revista EcoWheels. Ambele s-au bazat pe cel mai andurant Nissan Leaf produs până în prezent, cel care are în dotare bateria de capacitate mare (62 kWh) și botezat Leaf e+. Autonomia oficială promisă este de 385 kilometri (măsurată în ciclul mixt de testare WLTP) sau de 528 de litri (în mediul urban, datorită energiei suplimentare recuperată la decelerări și frânări dese). Așadar, adio „range anxiety” (teama că bateria nu va fi suficientă pentru traseul propus)!

turboMAG__Nissan_Leaf_povestea_004

Am făcut o plimbare din București până la Câmpulung Muscel și retur, adică peste 360 kilometri, cu un singur „plin” de baterie. Și ne-am încadrat cu succes! Motivul? Am plecat cu o mașină eco, după un dulce bio. Am făcut o vizită la vestita cofetărie „Iepurașul”, de unde am plecat cu un stoc de prăjituri pentru acasă.

A doua expediție a avut loc în martie 2020, când am provocat vremea rece și am făcut un alt test important pentru Leaf, cel al autostrăzii, plimbându-l până la Constanța și înapoi. Ținta era să ajungem la malul mării fără a fi nevoie de realimentare cu energie electrică.

turboMAG__Nissan_Leaf_povestea_005

Și poate nu pare mare lucru, dar nu uitați că autostrada permite o viteză maximă de 130 de km/h, care nu înseamnă un regim economic de rulare pentru un vehicul electric. Chiar și așa, Nissan Leaf a absolvit cu brio și această încercare, dovedind că teama de a porni la drum lung cu o electrică nu se mai justifică, atâta timp cât ai în dotare o baterie cu o capacitate mai mult decât decentă.

Două versiuni Leaf, disponibile în România

În momentul de față sunt disponibile la comercializare, în România, două versiune ale lui Nissan Leaf. Diferența principală este dată de bateria de acumulatori. Versiunea de intrare pe tărâmul „electricelor” are o baterie de 40 kWh, care promite o autonomie în regim mixt de 270 kilometri (conform standardului WLTP). În mediul urban pot fi parcurși până la 389 kilometri, desigur, fără emisii de dioxid de carbon.

turboMAG__Nissan_Leaf_povestea_006

Prețul de listă al unui Nissan Leaf echipat cu motorul de 150 CP și cu acest tip de baterie pornește de la 36.700 euro (TVA inclus) pentru echiparea Acenta, de la 38.500 euro (TVA inclus) pentru versiunea N-Connecta și de la 40.500 euro (TVA inclus) pentru versiunea Tekna.

În prezent, Nissan Leaf e+ poate parcurge 385 de kilometri cu o încărcare completă a bateriei. Asta acoperă necesarul deplasărilor urbane pentru cel puțin o săptămână. Costul unei încărcări de la o priză normală este de sub 40 de lei.

Modelul echipat cu bateria de 62 kWh (cunoscut ca Leaf e+) are un motor mai puternic, de 215 CP, și vine doar în versiunea de echipare de top, Tekna. Autonomia, după cum aminteam anterior, este de 385 kilometri în regim mixt, iar prețul de pornire este de 46.500 euro, TVA inclus.

turboMAG__Nissan_Leaf_povestea_007

Este foarte important de reținut că acestea sunt prețurile de listă, din care se poate scădea bonusul oferit de statul român prin intermediul programului Rabla Plus. Astfel, la achiziționarea unui Nissan Leaf prin acest program, avantajul client este de 51.500 lei (45.000 lei reprezentați de voucher-ul Rabla Plus și 6.500 lei reprezentați de cel Rabla clasic, bonusuri ce pot fi cumulate în cazul lui Nissan Leaf). Persoanelor juridice le sunt pregătite oferte speciale dedicate.

Dintre inovațiile importante propuse de actualul model Nissan Leaf aș aminti modul de funcționare E-Pedal, care-i permite șoferului să-și adapteze stilul de condus în funcție de energia recuperată în timpul decelerărilor. Practic, după activarea acestui mod, la ridicarea piciorului de pe accelerație, mașina începe să încetinească.

turboMAG__Nissan_Leaf_povestea_012

Ce înseamnă asta? Leaf trece motorul electric de tracțiune în regim de generator și transformă energia cinetică recuperată în energie electrică pentru bateria de acumulatori.

Pentru că automobilul decelerează puternic, anticiparea opririlor de la semafoare sau de la trecerile de pietoni poate face ca utilizarea pedalei de frână să nu mai fie necesară. Acest stil de condus, cu anticipație, se numește popular „one pedal driving” (conducere cu utilizarea unei singure pedale).

turboMAG__Nissan_Leaf_povestea_003

De asemenea, noul Nissan Leaf are capacitatea de a fi un vehicul semi-autonom, grație pachetului de sisteme grupate sub denumirea de Nissan ProPILOT. Acestea permit automobilului să mențină automat banda de deplasare, să accelereze progresiv sau să frâneze atunci când vehiculul din față o face, păstrând o distanță de siguranță. De asemenea, este monitorizat unghiul mort, iar toate aceste sisteme ușurează considerabil misiunea celui de la volan în cazul deplasărilor extraurbane mai lungi.

Nissan, pionier al electrificării încă de acum 50 de ani

Nissan avea experiență în desagă atunci când s-a apucat de proiectarea primei generații Nissan Leaf. Așa se face că în momentul lansării sale oficiale pe piață, Leaf avea strămoș.

turboMAG__Nissan_Leaf_povestea_014

Nissan Altra EV

Înaintea sa existase, într-un număr redus de exemplare, ce-i drept, un alt vehicul complet electric care utilizase pentru prima dată în serie bateriile de acumulatori cu tehnologie litiu-ion (dezvoltate de compania Sony). Este vorba despre Nissan Altra EV. Modelul era însuflețit de un motor electric ce producea 83 CP (62 kW) și oferea o autonomie de sub 200 kilometri. Doar că discutăm despre anul 1998. Alt mileniu, glumind puțin. Deci Nissan avea experiență în domeniu când a așezat Leaf pe planșeta de proiectare.

turboMAG__Nissan_Leaf_povestea_015

Nissan Altra EV

Mai mult, în 1999 cei de la Nissan au lansat în Japonia modelul Hypermini, un vehicul care astăzi s-ar încadra, cel puțin din perspectiva gabaritului, la categoria „microcar” (acea categorie de automobile care pot fi conduse, legal, începând cu vârsta de 16 ani).

turboMAG__Nissan_Leaf_povestea_018

Nissan Hypermini Concept

Nissan Hypermini avea o caroserie fabricată din aluminiu, pentru a reuși o greutate redusă, era echipat cu un motor electric de 32 CP (24 kW) care antrena roțile spate, putea rula cu viteza maximă de 100 km/h și avea o autonomie de aproximativ 115 kilometri.

A fost gândit în primă fază ca vehicul utilitar, ideal pentru utilizarea de către autoritățile din Japonia în anumite zone ale orașelor unde nu puteau pătrunde automobilele clasice. În jur de 300 de exemplare au fost produse pe parcursul a doi ani de zile, unele fiind comercializate chiar și către utilizatori particulari. Pentru acțiuni de cercetare, Nissan a exportat câteva Hypermini în SUA, unde au fost în serviciu chiar și ca automobile de poliție.

turboMAG__Nissan_Leaf_povestea_023

Nissan Hypermini

Nissan Leaf va fi una dintre vedetele programului Rabla Plus. Bonusul pe care un client îl poate primi la achiziționarea modelului este de 45.000 lei (Rabla Plus, pentru automobile electrice) la care se adaugă și bonusul de 6.500 lei aferent programului Rabla (clasic). Așadar, un avantaj client de aproximativ 10.500 euro.

Poate cea mai interesantă caracteristică a lui Nissan Hypermini era că încărcarea se făcea „contactless”, adică fără fir, de la un dispozitiv care se poziționa sub automobil și care era conectat la priză. O soluție care este atent studiată și în zilele noastre, pentru a se elimina cablurile devenite uzuale.

turboMAG__Nissan_Leaf_povestea_022

Nissan Hypermini

Dar haideți să ne întoarcem și mai mult în istoria Nissan, pentru că rădăcinile mașinilor electrice sunt mult mai adânci decât am putea crede.

În 1966, Nissan achiziționa Prince Motor Company, un constructor auto japonez care exista oficial din 1952. Până atunci, însă, Prince Motor Company activase în industria aeronautică sub titulatura Tachikawa Aircraft Company și făcuse o primă încercare de pătrundere în lumea auto tocmai în 1946, prin intermediul modelului botezat Tama. Era vorba despre un automobil… electric.

Împreună cu inginerii moșteniți după preluarea Prince Motor Company, Nissan a lansat în anul 1974 un sedan cu propulsie electrică, botezat Nissan Laurel C130-EV. Scopul său a fost acela de a promova mobilitatea electrică în cadrul unui summit internațional desfășurat în Japonia.

turboMAG__Nissan_Leaf_povestea_021

Nissan Hypermini

Pe atunci era propulsat de un motor electric de numai 22 CP (16 kW), montat pe puntea spate, care putea atinge o viteză maximă de 85 km/h, în timp ce autonomia era de doar 65 kilometri. A fost, într-adevăr, un vehicul experimental, dar care a apărut cu aproape 40 de ani înaintea lui Leaf, asta ca să fie clar că Nissan avea de mult timp o viziune proprie asupra fenomenului EV – Electric Vehicles.

Prima generație Nissan Leaf

Nissan Leaf a fost lansat în 2010 și a fost unul dintre primele modele complet electrice de mare serie. Inginerii niponi și-au pus la bătaie priceperea pentru a construi un vehicul care să poată mulțumi pe toată lumea. S-a luat ca etalon clasa compactă (segmentul C), unul dintre cele mai populare segmente la nivel global.

turboMAG__Nissan_Leaf_povestea_024turboMAG__Nissan_Leaf_povestea_024

Mașina putea găzdui cinci pasageri și suficiente bagaje. Poziția de la volan, cât și cea a pasagerilor, era ceva mai înaltă, pentru că bateria de acumulatori era montată sub podeaua mașinii. Încă o caracteristică pe placul utilizatorului modern.
Leaf avea să uimească lumea, învățată până atunci că orice automobil se oprește, din când în când, la benzinărie. A fost echipat cu un motor electric de tracțiune de 107 cai putere (80 kW) și o baterie de 24 kWh. Ulterior a fost montată o baterie de acumulatori de 30 kWh (începând cu anul 2015). Dacă în primă fază modelul reușea să parcurgă puțin peste 100 kilometri cu un „plin”, dezvoltarea sa continuă a făcut ca în a doua parte a vieții să poată oferi o autonomie de până la 200 kilometri.

turboMAG__Nissan_Leaf_povestea_030

Peste 300.000 de unități ale primei generații Nissan Leaf au fost comercializate la nivel mondial, modelul reușind să adune și o sumedenie de premii oferite pentru inovație de către diverse publicații de specialitate de pe mapamond.
Poate cel mai important premiu din palmares a fost consemnat în anul 2011. La numai un an de la debutul pe piață, Nissan Leaf primea distincția „Mașina Anului în Europa”. Era un adevărat șoc pentru piața auto, pentru că Leaf devenea astfel primul automobil electric care adjudecă acest premiu. A urmat apoi premiul „World Car of the Year”, câștigat dincolo de Ocean.

turboMAG__Nissan_Leaf_povestea_029

Cu o asemenea vitrină de trofee, prima generație Nissan Leaf a fixat o misiune grea pentru a doua generație a modelului, adică cea de care ne bucurăm în prezent. Mai mult, misiunea este cu atât mai dificilă cu cât piața mașinilor electrice s-a aglomerat considerabil. Cu toate acestea, în ultimii doi ani actualul Leaf a reușit să își păstreze coroana.

turboMAG__Nissan_Leaf_povestea_028

Dar, pe lângă toate astea, cel mai mare merit al lui Nissan Leaf este că a demonstrat faptul că un vehicul electric este viabil și că poate fi utilizat eficient pe termen lung.

Persoanele juridice au o ofertă cu adevărat specială pregătită de Nissan: Leaf costă de la 19.900 euro, fără TVA, iar dobânda este de 0%. Rata unui program de leasing are un prag de pornire de 277 Euro. Toate prin programul Rabla Plus.

Citește și

Lasă un comentariu