Acasă 4x4Wheels Drumuri cu două benzi – BMW 330d xDrive

Drumuri cu două benzi – BMW 330d xDrive

0 comentarii

Nu mulți mai au curajul să împingă în față motorizări diesel. Cu atât mai puțin una de 3 litri, asociată unui model relativ mic. În paralel cu eforturile de îmbogățire a portofoliului cu modele electrice, BMW nu uită că există și acei clienți care se ghidează după preferințe personale și nu doar după tendințe.

Eram clar tentat de acest test drive, mai cu seamă că pătura de automobile diesel din parcurile de presă ale importatorilor s-a subțiat teribil în ultimii ani. În același timp, eram destul de intrigat despre cum voi aborda subiectul BMW 330d xDrive sedan, adică un Seria 3 însuflețit de o motorizare diesel de, atenție, 3 litri capacitate cilindrică.

Micile mele frământări au fost spulberate destul de repede, adică de la fix primii kilometri dintr-o deplasare mai lungă, spre și prin Moldova, mare parte din ea desfășurată pe drumuri cu doar două benzi; adică o singură bandă pe sens. Care este legătura?

Ei bine, răspunsul este cât se poate de simplu: cei 650 Nm pe care BMW îi pune la dispoziția șoferului între 1.500 și 2.500 rot/min.

Adică „pașaportul” pentru a nu avea niciun fel de problemă într-o deplasare sâcâitoare pe drumuri nemodernizate, în România. Și mai bine spus: depășirile. Căci mai impresionantă decât puterea maximă de 286 CP este valoarea de cuplu amintită, distribuită la nevoie către toate roțile prin intermediul sistemului inteligent de tracțiune integrală xDrive.

Culmea, 330d nu este cel mai puternic diesel al familiei, titlu rezervat versiunii M340d, care are 340 CP.

Pentru spectacol, imaginați-vă doar că sprintul până la 100 km/h se face în 5 secunde, doar, adică timpul pe care nu demult îl afișau cu mândrie modele pur sportive. Acum e momentul în care trebuie să fac o referire și la transmisia automată ZF cu 8 rapoarte, foarte lăudată de mulți – și de mine – încă de la intrarea ei ca dotare pentru mai toate modelele BMW.

Cazul de față a fost una dintre puținele dăți în care aș fi putut să-i reproșez ceva; anume, că are, ocazional, o mică-mică întârziere în răspuns, fie la încercările de plecare de pe loc mai hotărâte, fie la unele retrogradări de treaptă în momente de condus dinamic.

Acum, trebuie să fiu corect, poate pentru mulți nici nu ar fi sesizabile aceste situații, dar am găsit de cuviință că caut și un nod în papură. Altminteri, BMW Seria 3 nu prea îți lasă loc de nemulțumiri.

Sigur, cumva pe bună dreptate, unii vor spune că dacă vrei sportivitate alimentezi de la cealaltă pompă, cea verde. Da și nu. În teorie așa este, în practică, avansul tehnologic câștigat în ultimii ani de motorizările diesel, curmat nedrept de un celebru scandal cu „gate” în nume, a permis ca și unele motoare din acea familie să poată emite pretenții justificate de sportivitate. Ca de exemplu.

Estimarea personală este că cel puțin 5 ani de acum înainte, în România, o motorizare diesel de ultima generație nu va avea niciun fel de problemă cu legea.

Personal, n-aș echipa un coupé (Seria 4) cu un 6 cilindri diesel, acolo clar s-ar potrivi caracterul mult mai rafinat al unui „benzinar” (vezi testul de numărul trecut 4x4Wheels, cu BMW M440i xDrive), însă în cazul unui sedan sau al unui touring este teritoriu numai bun de joacă pentru rezerve de putere precum cele garantate de micuța uzină de 3 litri. Unde mai pui că nu prea mai găsești pe la niciun rival un echivalent pe această nișă?

Bine echilibrat, fără să i se simtă față mai grea din pricina unității termice (mai) corpolente, 330d se mișcă în ton cu agilitatea proverbială a mărcii. Chiar dacă se prezintă cu nu mai puțin de 1.840 kg la proba cântarului.

Ținuta de drum impresionează, iar dacă vrei să ai pe ce te baza, realmente, pentru situații în care să te duci către limită, 1.435 euro ar trebui să plece, fără a se sta prea mult pe gânduri, pe diferențialul spate M Sport, gândit special pentru a da și mai multă naturalețe mașinii pe viraje. E de folos atunci când ai de manageriat o valoare de cuplu motor atât de mare. Nu și dacă vrei să impresionezi noaptea, prin parcări…

Iar motorul e doar detaliul de efect

Căci BMW Seria 3 are suficiente argumente pentru a convinge indiferent de ce motorizare se ascunde sub capotă. Numai că i-am dat Cezarului, în speță noutății probate, ceea ce este al lui. Dincolo de indicativul 330d se desfășoară un automobil chipeș, atrăgător.

Suficient de „cu nerv” pentru un pasionat, însă și cu la fel de mult stil pentru a deveni, în anumite situații, vehicul de companie, de exemplu. Din orice unghi l-ai privi găsești argumente pentru ambele situații. Și pentru că am avut deplasări mai lungi de făcut, în care am legat reprize de câte sute de kilometri, nu pot să nu remarc și scaunele sport, foarte bine profilate, ce au completat genial setup-ul sistemului de suspensie, care la nevoie se poate dovedi surprinzător de confortabil pentru ceea ce se știa despre BMW (s-au dus vremurile în care Seria 3 era „sport și atât”).

Ei, aceste opțiuni de 1.015 euro arată teribil de bine! Par grefate de pe un model de performanță. De altfel, cu una-două generații în urmă ar fi fost scaune de M3, fără doar și poate. Nu uita de ele, îți recomand, atunci când configurezi mașina.

Dacă vrei un Seria 3 cât se poate de „executive”, precum cel de față – echipare atractivă – pregătește în total 76.932 de euro.

N-o să mai precizez despre ergonomia atât de bună din habitaclul Seriei 3, pentru că am tot amintit în materialele anterioare despre cât de bine și intuitiv sunt plasate comenzile, dar voi lăuda faptul că nu am fost nevoit să mă intersectez cu finisaje „piano black”.

Parcă uitasem, efectiv, că mai sunt și modele care nu ți-l vâră pe gât. E atât de elegant și de sexi un interior cu altfel de texturi scoase în față; și atât de puține amprente la vedere. E un detaliu, sigur, dar un detaliu care își găsește sensul într-un automobil care nu doar declară, însă e premium „pe bune”. Pornind chiar de la motorul care îi va speria pe mulți, ținându-i aproape fix pe cei care trebuie!

Date tehnice BMW 330d xDrive

2.993 cmc, motorină, 286 CP, 4×4, automată 8 · 5,4 l/100 km, 141 g CO2/km · 0-100 km/h în 5 s, 250 km/h · de la 50.456 euro, cu TVA

Text publicat în revista 4x4Wheels numărul 31.

Citește și

Lasă un comentariu