Acasă Teste Masini Test cu noul Dacia Logan: Rămâne în continuare mașina românului?

Test cu noul Dacia Logan: Rămâne în continuare mașina românului?

de Bogdan Mirică
23 comentarii

În 2004, atunci când se lansa primul Dacia Logan, noi, românii, n-am putut să spunem decât atât:
1. De ce nu are claxon pe volan?
2. De ce geamurile electrice nu se deschid de pe uși?

Astăzi, la 16 ani distanță, a treia generație Dacia Logan a scăpat demult de întrebările astea puerile. Acum se nasc altele, la fel de insistente, dar ceva mai mature?

1. De ce au scumpit-o?
2. De ce au renunțat la diesel?

Am avut ocazia de a mă urca la volanul primelor exemplare Dacia Logan oferite la test jurnaliștilor români și astea sunt concluziile mele după numai o zi cu cea mai vândută mașină din România.


DESIGN FRONTAL – E cea mai frumoasă Dacie de până acum? E.

În opinia mea, cu tot cu LED-urile alea furate de la Audi TT, Volvo XC90 sau, și mai sigur, Lamborghini Urus, mașina asta chiar arată bine. Din față, farurile o să atragă toate comentariile. Bine că sunt complet LED (pe faza scurtă, indiferent de echipare) ca să mai închidă gura cârcotașilor. Dacia spune că luminează cu 110 metri mai mult în față și cu 9 metri mai mult în lateral, comparativ cu vechile faruri halogen.

În spoilerul din față o să observați și un radar, nu tocmai discret. Asta înseamnă că mașina vine cu frânare automată de urgență. Adio, taximetriști care tamponează neatenți spatele altei mașini, doar pentru că numărau banii sau schimbau postul de radio. Mașina poate frâna și singură între 7 și 170 de km/h.

PROFIL – Pantofi cu vedere la glezne

Dacia Logan a devenit cu 4 centimetri mai lungă. Parbrizul a fost înclinat mai mult din rațiuni aerodinamice. Voi o să fiți mulțumiți că nu mai adună atâtea colonii de muște. Pasajele roților au rămas uriașe. Roțile, în schimb, au rămas mai puțin uriașe. Adică pot avea 15 sau 16 inch. Și, încălțată astfel, Dacia Logan pare că merge cu pantofi și gleznele goale. Dar se poartă.

SPATE – Adio, buton de Dacia 1300!

Spatele a devenit mult mai plonjat. Luneta este și ea ceva mai înclinată, deci vizibilitatea spate mai scade. Din fericire, portbagajul nu mai pare lipit cu forța, ca în cazul vechiului model. E o berlină mai naturală. Și, Slavă Cerului, a dispărut butonul de pe ușa portbagajului, o invenție de pe vremea bătrânei Dacia 1300. Acum ai un buton electronic, ascuns într-o fantă deasupra spoilerului. Stopurile păstrează forma literei Y, sunt cu LED și în spatele sticlei scrie Dacia. Ca să nu confunzi cu Lamborghini.

Pe acoperiș a apărut și o antenă uriașă. Din cauciuc. Pe care va trebui să o desfaci de fiecare dată când te duci la spălătorie.

PORTBAGAJ – Să fie belșug!

A crescut. Nu cu mult. Cu 18 litri. Adică aproape două găleți de apă. Asta te ajută, dacă mergi des la pescuit. Foarte important pentru cei care merg la magazin și nu vor punguță de plastic: portbagajul vine acum și cu niște separatoare inteligente. Sunt atât de bine delimitate, încât poți să sortezi legumele de fructe și berea de sucurile copiilor. Ai grijă să nu le încurci! Bineînțeles că e cam adânc și are o buză de încărcare înaltă, dar astea sunt deja mofturi. Ca să nu mai zic de capitonarea lipsă a ușii portbagajului și mecanismul la vedere. La final, îi dau nota 528. Adică fix cât capacitatea totală.

LOCURILE DIN SPATE – Luați un loc la masă!

Avem măsuțe pliabile. Și pare destul de solide. Se trag pentru a dezvălui un suport pentru pahar, foarte util și el.  Spațiul la genunchi a crescut cu 4 centimetri și ai mai mult loc ca oricând. În plus, ai noștri s-au gândit și la posteriorul celor de pe bancheta spate, așa că șezutul e mai moale. Nu mai incomodează așa de tare tunelul median din podea, dar pasagerul de pe mijloc tot va trebui să accepte să meargă cu picioarele ușor depărtate. Și tot la „incomodează, dar o să te descurci” aș trece și tetierele banchetei spate, care nu se mai ascund, ci stau drepte ca un soldat în zi de instrucție și acoperă o parte din luneta și așa prea înclinată.

LOCURILE DIN FAȚĂ – Doamne, câte s-au schimbat!

În primul rând avem o planșă de bord care mai aduce a 2020. Am scăpat de gurile de ventilație rotunde, care ne trimiteau cu gândul la niște capace de borcan. Foarte practice și intuitive însă. Acum avem guri de ventilație frumos desenate. Plasticul este în continuare tare, deci sună la fel de gol. Pardon, am vrut să zic robust. Bucuria mea este că pe Sandero a apărut o inserție textilă pe bord. Nu știu dacă va fi și bucuria celor cu copii mici, adevărați profesori universitari când vine vorba de predarea lecției „pătează orice țesătură”.

Volanul a primit și el o dotare demnă de 2020. Se reglează și pe înălțime și pe adâncime, reușind să închidă astfel gura cârcotașilor. Ba mai mult, sub el își face apariția un buton de pornire. Da, Logan poate fi comandat și cu pornire fără cheie.

Mai reglezi ușor climatizarea? Bineînțeles. Chiar mai ușor, pentru că avem acum rotițele alea nemțești introduse pe Duster. Spațiu generos pentru telefonul mobil, un USB, o cotieră care nu se mai mișcă și nu mai scârțâie ca ușile caselor bătrânești.

SURPRIZE, SURPRIZE: a dispărut frâna de mâna și a fost înlocuită de una de parcare. Deci, golănașii care o întorceau cu frâna de mână la prima zăpadă s-au pensionat anticipat (pe echipările superioare, că intrarea în gamă tot pentru golani a rămas).

O să ți se pară că ai mai văzut undeva scaunele astea. Nu ai vedenii. Sunt scaunele de pe Clio. Pentru că, în premieră pentru Dacia, noul Logan e dezvoltat pe platforma CMF a noului Clio. Adică românii și-au câștigat dreptul de a avea acces la cele mai noi produse ale Grupului Renault.

TEHNOLOGIE – Nici pe modelele premium nu găsești așa ceva

În spatele volanului o să ai un computer de bord monocrom. Comandat ușor de pe volan. Doar nu te gândeai la vreun display de 10 inch?

În centrul planșei de bord ai trei opțiuni, Dacia a ascultat de clienți și a amplasat mai sus ecranul. Ai trei opțiuni.

1. Media Control – un ecran caraghios de 3.5 inch, dar care vine cu Bluetooth și strictul necesar.
2. Media Display este deja un ecran de 8 inch, la fel de simplu de utilizat. Se mișcă bine și oferă chiar și Apple CarPlay și Android Auto. Prin cablu.
3. MediaNav are tot 8 inch, dar oferă Apple CarPlay și Android Auto wireless. Se aude Mercedes-Benz? Bineînțeles, există și navigația producătorului, dar cine se mai gândește la ea când ai Waze?

Și, de parcă toate astea nu erau de ajuns, acum avem și un suport pentru telefon, fix lângă acest ecran. Cu tot cu USB ca să-l încarci. O idee genială, practică, unică în industrie. Doar că, românii sunt inventivi. Mă tem că vor folosi suportul ăsta pentru a fi tot timpul conectați la telefon și neatenți. Ba s-ar putea să le iasă și câteva live-uri de la volan.

MOTOARE: Dieselul nu mai e la modă. GPL-ul e în trend

De ce au renunțat ai noștri la diesel? Pentru că nu mai era cerut foarte tare. Nici măcar în România, unde noi mâncam diesel pe pâine. Motorașele pe benzină, despre care toți „cunoscătorii” au zis că sunt prea mici, au satisfăcut. Unde mai pui că în Europa toată lumea pune la zid dieselul.

Dar fiți atenți la noua găselniță: motor de un litru, 100 de cai putere, comandat cu GPL din fabrică. Dacia spune că ar emite cu 11% mai puțin decât un motor similar pe benzină. Și, culmea, va avea costuri de întreținere mai mici decât un diesel.

Dacă te sperie buteliile mari cu gaz petrolier lichefiat, poți să rămâi în continuare pe benzină: ai un motor aspirat, de un litru, cu 65 de cai putere (dar nu l-aș recomanda nici cu slujbe de sfințire). Aș merge pe minunatul 1.0 TCe de 90 de cai putere. Cu manuală cu 6 trepte sau cu guraliva cutie automată CVT. Dar care consumă infim. Și reduce și ea emisiile. Este prima cutie CVT instalată pe un model Dacia.


CUM SE CONDUCE?

Ușor. Direcția e ca un fulg și o s-o iubești în oraș, atunci când trebuie să faci o întoarcere din trei mișcări și ai blocat toată strada. Ambreiajul cuplează rapid, iar timoneria cutiei cu șase trepte este bună. Are, totuși momente în care pare că se poticnește fix la intrarea în treaptă. Altfel, cursa este destul de precisă, iar levierul a fost montat mai sus. De altfel, întreg habitaclul pune mai mult accent pe ergonomie, iar comenzile au fost aduse mai aproape de șofer.

MOTOR – Inimos, silențios și alte cuvinte care se termină în „os”

Eu am condus astăzi motorul de un litru benzină și 100 de cai putere. Este un motor care vine la pachet și cu o instalație GPL din fabrică. E furnizată de Landi Renzo, partenerul care a asigurat această instalație și pe vechile modele. Lansarea acestei motorizări încă din startul comenzilor ne spune clar că Dacia nu se mai gândește la diesel. Ba mai mult: dacia susține că motorizarea asta cu GPL emite clar mai puțin decât un diesel și decât un motor pe benzină similar. CULMEA: are costuri de întreținere mai mici.

ATENȚIE! Mașina nu comută singură între benzină și GPl, așa cum s-a vehiculat. Ai un buton în stânga volanului. Tu ești stăpânul. Tu îi ordoni GPL-ului să curgă. Îmi place că se schimbă și informațiile computerului de bord când selectezi rularea pe GPL. Și îți indică valoarea de consum pe GPL. Așa poți să faci și tu niște calcule corecte. 

Motorul trage bine și este antifonat corect. Abia pe la 4500 de rotații îl auzi mai insistent. Versiunea aceasta pe GPL vine însă la pachet cu o serie de vibrații resimțite mai mult la ralanti. Și e un sentiment trăit și pe Sandero Stepway și pe Logan. Nu am simțit însă vibrația pe Sandero și motorul pe benzină de  90 de cai putere.

Cum trage Dacia Logan cu motorul acesta? Destul de bine. Primele trepte ale cutiei manuale cu 6 rapoarte sunt ceva mai scurte și o să te trezești repede pe la 5000 de rotații. Accelerația este favorizată la viteze urbane. Totuși, până la 100 de km/h configurația mai zăbovește puțin. Cuplul are o valoare de 170 de Nm, disponibilă de la 2000 de rotații. Este suficient și plăcut. Pentru unul ca mine, care are 65 de kilograme. Ud. Pentru o mașină cu cinci pasageri și portbagajul burdușit românește s-ar putea să nu fie suficient. Cred că ar fi trebuit să țintească pragul de 200 de Nm.

CONSUM – GPL-ul te face să uiți de diesel

Butelia de GPL a fost montată în locul roții de rezervă. Așa că portbagajul păstrează capacitatea de 528 de litri. Butelia are o capacitate de 40 de litri. Și, la pachet cu rezervorul clasic de benzină, care are 50 de litri, poate asigura io autonomie totală de 1300 de kilometri. În realitate, tot vă apropiați de 1000 de kilometri. Consumul meu extraurban pe GPL a fost de aproape 10 litri/100 de kilometri pe un Sandero Stepway. Deci nici Logan-ul n-ar fi departe. Pe benzină, consumul a oscilat între 6.5 și 7.5 litri/100 de km. Valoarea mai mare s-a înregistrat pe autostradă.

Dacia anunță optimist următoarele: Media de consum pe GPL este de 6.9 litri/100 de km. Media de consum pe benzină este de 5.3 litri/100 km.

SUSPENSIE – Dar unde te grăbești așa?

Am condus mașina doar pe circuitul de 4.2 kilometri de la Centrul de testare Titu. Am avut un oval cu trei benzi ca să mergem cum ne taie capul. Am făcut câteva chimbări bruște de direcție la 100 de km/h și concluzia este că ar fi bine să vă abțineți de la astfel de teste pe drumurile publice. Mașina este setată clar pentru a oferi confort, iar abuzurile nu-i sunt tocmai pe plac. Caroseria are un ruliu pronunțat și ajungi destul de repede la limita aderenței dacă forțezi anumite viraje. Nu mai vorbesc despre asfalt ud.

PREȚURI – S-a scumpit, bineînțeles.

O nouă generație, prețuri mai mari. Cu 800 de euro mai mari, în cazul lui Logan. Mașina pleacă acum de la 8400 de euro pentru un motor de 65 de cai putere și echipare AccessS. Dar nu recomand să fii atât de zgârcit cu tine și familia ta. Eu am condus astăzi un Logan de 100 de cai, cu GPL, și nivelul de echipare de top, Comfort. Valoarea mașinii a ajuns la 12.150 de euro. Și mai era loc de opționale. Deci, o fi în continuare Logan-ul o mașină accesibilă, însă asta și pentru că celelalte mașini s-au scumpit. 

Ca să pleci cu inima împăcată, primești garanție 3 ani sau 100.000 de kilometri.

CONCLUZIE

Noua generație Dacia Logan s-a maturizat. Mult. Se simte că e vorba despre o platformă preluată de la Clio. Antifonarea este mai bună, spațiul este mai bine compartimentat și nici de tehnologie nu duce lipsă. Cu toate astea, trebuie să rețineți că Logan-ul ăla până în 10.000 de euro, care să vă și placă, devine ușor, ușor, istorie.

Citește și

23 comentarii

Mircea Crăciun. 21 noiembrie 2020 - 11:12

Arată frumos. Mă întreb dacă se pun pe ea motoare de 1,6 plus GPL și cutie automată?

Răspuns
Bogdan Mirică 21 noiembrie 2020 - 17:06

Salut, Mircea. Nu vor mai miza pe motoare aspirate cum e cel de 1.6. Acum, GPL-ul va fi montat doar pe motorul de 1.0 turbo. Dar, crede-ma, se misca mult mai bine decat vechiul motor de 1.6.

Răspuns
Saab 93 2.0T 27 iulie 2021 - 22:53

2stele EuroNcap **
Nenorocitii dracu!!!!!!!!
Dacia,Neveeeeeeeer Ever!

Răspuns
Vasile 20 august 2021 - 14:56

acele 2 stele sunt pentru siguranta pietonului, lipsa lane asist, etc. are 4 stele la pasager… citeste inainte sa dai cu noroi… stiu ca e greu dar fa un efort 😀

Răspuns
Ștefan Dănuț Nicolae 21 noiembrie 2020 - 17:28

Salut Bogdane mă interesează și pe mine pentru taxi ce îmi recomanzi

Răspuns
Bogdan Mirică 21 noiembrie 2020 - 22:55

Categoric motorul ăsta de 1.0 cu GPL. Faci mulți kilometri cu ambele rezervoare. iar instalația de GPL e foarte prietenoasă.

Răspuns
BOGDAN OLTEANU 21 noiembrie 2020 - 17:46

Salut! Si care ar fi cea mai mare motorizare disponibila?
Oricum, bun articol. 🙂

Răspuns
Bogdan Mirică 21 noiembrie 2020 - 22:56

Motorul ăsta de 1.0 cu 100 de cai putere și GPL. Dacă nu vrei GPL, 90 de cai cu manuală sau automată.

Răspuns
Stănilă 21 noiembrie 2020 - 18:36

Aș dori să știu dacă au cauciucul acela pe ușă să nu mai intre praful pe praguri si laterale.

Răspuns
Bogdan Mirică 21 noiembrie 2020 - 22:57

Nu prea înțeleg la ce cauciuc te referi. Dacă e vorba de cheder, sigur că îl are.

Răspuns
Ungureanu 21 noiembrie 2020 - 20:08

Motorul de 1,6 nu are egal

Răspuns
Bogdan Mirică 21 noiembrie 2020 - 22:57

Se va vedea în timp dacă motoarele astea noi sunt bune și fiabile 🙂
Au mai mult cuplu și mașina trage mai bine. Motorul de 1.6 era tare anesteziat.

Răspuns
Mitică Lică 22 noiembrie 2020 - 1:25

Mulțumim pentru informațiile acestea,ne sunt foarte utile și cel mai important,sunt cele reale,necosmetizate,adică exact ceea ce ne interesează pe noi,viitorii proprietari ai unui autoturism marca Dacia. Respect

Răspuns
Bogdan Mirică 22 noiembrie 2020 - 2:11

Mulțumim și noi pentru comentariu. Înseamnă mult să primim aprecieri din partea cititorilor noștri.

Răspuns
Horea 22 noiembrie 2020 - 22:03

Multumesc pentru review detaliat. Am vazut ca mai multa lume se plange de ruliu la viteze de 100 km/h. Crezi ca e mai rau decat la versiunea anterioara?

Răspuns
Bogdan Mirică 22 noiembrie 2020 - 22:43

Salut, Horea. Nu, nu e mai rău ca la vechiul model. Aș zice să tabilitate e mai bună pe autostradă decât vechiul model, dar rămâne o mașină cu ezitări în viraje.

Răspuns
Horea 1 decembrie 2020 - 21:32

Multumesc, Bogdan!

Răspuns
Andrei 17 decembrie 2020 - 9:02

Mi_a facut placere sa citesc articolul. O doza potrivita de umor e oricand binevenita.
Unde se afla roata de rezerva acum la versiunea cu GPL? Banuiesc ca nu au renuntat la ea

Răspuns
Bogdan Mirică 21 decembrie 2020 - 0:11

Ba da. Au un kit de pană în locul ei. Mulțumim pentru comentariu 🙂

Răspuns
Florin 6 februarie 2021 - 20:02

serios,oglinzi electrice abia la ultimul nivel de echipare,scaun sofer reglabil pe înaltime doar într-un pachet de opțiuni scumpuț si esapamentul ăla …jenant ,voi tete de ce nu evidențiați lucrurile astea ,opțiunile de mai sus sunt de bun simt ,nu un lux!

Răspuns
Daniel 23 aprilie 2021 - 15:40

Tare frumoasa masina… pacat de ea ca au castrat-o rau la motor. Din pacate n-am ce face cu o mortaciune din asta, sa-i mai fac si vant putin sa prinda viteza.
Ca tot romanul de la tara, i-as pune un carlig sa-i agat o remorcuta de 700 kg. pai cand o s-o umplu pe aia cu cele necesare prin gospodarie si mai dau si de o panta mai serioasa, chem vecinul cu tractorul sa ma urce dealul…
Mai am eu o masina in 3 cilindri de 1400 cc si nu stiu cum sa mai scap de ea. Nu ma intereseaza cat dezvolta motorul dupa 2000 de turatii. Ma intereseaza cat de sprintena e la plecarea de pe loc, sa nu simt vibratii ca la tractor si silentioasa la interior. Pacat, ca tare draguta au facut-o…

Răspuns
Oana 8 februarie 2022 - 8:24

Bunicica, spun pentru ca la 5000 km am schimbat motorul, in mers se aprinde cheita si scrie verificare airbeg, ce ziceti de asta, vreti sa spun mai multe?

Răspuns
Dan 2 mai 2022 - 17:54

Ax supape subțire fata de1. 6, nu sunt supape sau extrem de greu, motorul este la categoria consumabile. Da 1.6 stok era blegut dar cu 2 modificări nu avem ce compara iar ca fiabilitate… Sa vedem când ajunge 1.0 la 1 mil. Km, 300k părerea mea e ca va fi terminat, maxim. Mașina în primul rand înseamnă motor restul sunt gadgeturi ca să crească prețul. Media nav de exemplu dai bani aiurea, un HU cu bt de la Alpine îl distruge iar telefon dastept cu waze cam 99 % din beneficiari au. Multe anexe = 1 tona de probleme și bani, asta asa, cam după 4-5 ani de la achiziție când își face umezeala simțită prezenta pe la părțile electronice.
Motorul de 1.6 8v a fost și va fi cel mai reușit motor ca fiabilitate de la Renault! Da, cel 8v nu 16v ca acesta e o mimoza cu multe scarturi pe aprindere și scump la distribuție.

Răspuns

Lasă un comentariu