Acasă 4x4Wheels Cel mai serios 4×4 din lume – Istoria Hummer

Cel mai serios 4×4 din lume – Istoria Hummer

de Daniel Popescu
0 comentarii

Așa a fost caracterizat de către producător modelul tot-teren Hummer, derivat din vehiculul militar Humvee. Și nu prea avem argumente contra.

Numeroase tehnologii au apărut și au fost folosite inițial în industria militară înainte de a ajunge pe teritoriul civil, așa cum sunt internetul sau sistemul de poziționare globală prin sateliți. Prin urmare, nu este nicio surpriză că unele vehicule militare au primit la un moment dat versiuni de serie dedicate mai mult sau mai puțin publicului larg. Dintre acestea din urmă, probabil că primul nume la care te gândești este ceea ce astăzi cunoaștem sub numele de Hummer.

De la Jeep la Humvee

Puțini știu însă că producătorul auto care a pus bazele lui Hummer se numește American Motors Corporation, care în 1970 a achiziționat brandul Jeep de la Kaiser. Un an mai târziu, American Motors Corporation a separat însă divizia General Products de Jeep și a redenumit-o în AM General.

Ulterior, în 1979, armata americană a lansat un concurs pentru dezvoltarea unui vehicul militar special: High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle. Adică HMMWV. Sau, în limbaj colocvial, Humvee.

Printre specificații se număra și o gardă la sol de 410 mm, dublă comparativ cu cea a vehiculelor militare dezvoltate până atunci, dar și posibilitatea de a urca rampe cu înclinare de până la 60% și capacitatea de a aborda ape cu adâncimi de până la 0,76 metri, fără deteriorarea sistemelor electronice.

AM General a fost una dintre cele numai trei companii care au propus prototipuri pentru noul contract. După 11 modele de test și aproape un milion de kilometri parcurși în deșert și zona arctică, compania a primit în 1983 un contract inițial de 55.000 de unități. Acestea au fost livrate în 5 versiuni de bază și 15 configurații diferite pe parcursul unei perioade de 5 ani.

Și era doar începutul. Humvee-urile produse de AM General aveau să fie folosite în invazia statului Panama din 1989, Somalia, zona balcanică și, mai ales, în Afganistan, după atentatele teroriste din 2001.

Versiuni civile „rupte” de realitate

În paralel, AM General a început să se gândească prin 1989 la dezvoltarea unei versiuni „civile” pentru Humvee. Legenda spune că ideea a venit după o sugestie directă primită din partea celebrului actor Arnold Schwarzenegger, care în urmă cu câțiva ani devenise celebru pentru „The Terminator” și „Commando”.

Greu de spus cât adevăr este în această legendă, însă cert este că Hummer-ul lansat în 1992 avea o structură și o mecanică similară cu cea a Humvee-ului. Desigur, caroseria a primit vopsea lucioasă, iar la interior șoferul se putea bucura de aer condiționat și un sistem audio stereo. Un fel de cerințe minime, pentru ca „pilotarea” unui astfel de monstru pe străzi să nu fie în niciun caz lipsită de confort sau plictisitoare.

În contextul auto respectiv, nu era o surpriză că Hummer avea un motor pe benzină, V8, de 5,7 litri sau, ulterior, motoare diesel cu capacități de până la 6,6 litri. Și da, în caz că ai vreun dubiu, Hummer a păstrat inclusiv garda la sol de 410 mm. Ceea ce i-a determinat pe jurnaliștii auto ai vremii să spună că este cel mai bun 4×4 din lume.

„Hummer este fără niciun dubiu cel mai bun vehicul off-road din lume. […] L-am băgat prin nisip de mare adâncime și prin trasee off-road imposibile și nu am reușit niciodată să-l blochez.”

Al Haas, jurnalist auto al publicației Philadelphia Inquirer, despre un Hummer testat spre finalul anilor ’90.

General Motors: Hummer H2 și H3

În 1999, AM General a vândut brandul Hummer către General Motors, însă a continuat să producă modelul inaugural până în 2006. Treptat, GM și-a pus amprenta pe dezvoltare și a redenumit prima generație Hummer H1, iar următoarea generație Hummer H2 a fost produsă tot de AM General între 2002-2009.

Hummer H3 era capabil să abordeze ape cu adâncimi de până la 690 mm la o viteză de 8 km/h sau de până la 508 mm dacă viteza era de maxim 32 km/h.

Aceasta din urmă avea un motor de 6 litri și 320 de cai putere, care ulterior a fost îmbunătățit la 330 de cai putere și înlocuit în 2008 cu o unitate de 6,2 litri și 398 de cai putere.

Pe lista dotărilor standard figurau aer condiționat, volan îmbrăcat în piele, tapițerie din piele, scaune față și spate încălzite, sistem audio Bose sau sistem cruise control, în timp ce suspensia ajustabilă, sistemul de navigație sau sistemul de entertainment cu DVD erau opționale.

Hummer H3 avea o capacitate de tractare de până la 2.722 kg în cazul versiunii cu motor V8 și transmisie automată.

General Motors a așteptat până în 2005 dezvoltarea primului său Hummer, care a primit numele H3. Acesta avea dimensiuni mai mici decât H1 și H2, însă rămânea la fel de impresonant în ceea ce privește abilitățile off-road: roți de 31 inch, gardă la sol de 246 mm, unghi de atac de 37,4 grade, unghi de degajare de 34,7 grade și capacitate de a aborda un zid vertical de până la 406 milimetri înălțime.

Și aici exista un pachet opțional Off Road cu jante de 33 inch și diferențial blocabil care permiteau creșterea gărzii la sol și a unghiurilor de atac și degajare.

Închiderea brandului

În 2009, ca parte a procedurilor pentru protecția împotriva falimentului, General Motors a decis să renunțe la brandul Hummer. Americanii au încercat să vândă marca companiei chineze Sichuan Tengzhong Heavy Industrial Machinery Company, însă în cele din urmă cele două părți nu au ajuns la un acord, iar Hummer a devenit, temporar, istorie.

Hummer reinterpretat electric

După câteva luni de zvonuri începând din 2019, General Motors a confirmat revitalizarea numelui „Hummer” prin lansarea unor modele electrice cu acest nume, dezvoltate de popularul brand american GMC. Astfel, a fost prezentat GMC Hummer EV, un pick-up electric cu trei motoare electrice și 1.000 CP și autonomie de peste 560 de kilometri. A urmat apoi GMC Hummer EV SUV, un SUV electric de 842 CP și autonomie de 483 de kilometri.

Text publicat în revista 4x4Wheels numărul 31.

Citește și

Lasă un comentariu