Acasă Auto Ultimii 12

Ultimii 12

de Știrbu
0 comentarii

Suntem pregătiți pentru electrice, însă nu suntem pregătiți să renunțăm la cel mai cel motor din istorie: V12. Specie pe cale de dispariție.

Probabil că ai observat deja, dar motorul cu ardere internă își cântă cântecul de final. Producătorii anunță, rând pe rând, că aleg – de bunăvoie și nesiliți de nimeni, spun ei – calea electrificării. Audi a lansat recent RS3, cu al său deja consacrat cinci-în-linie, și uitându-mă la el probabil mi-am dat seama că acesta este ultimul RS3 animat de această motorizare. 

Și semnele sunt aici de ceva vreme. E suficient să privești la straturile cu aer rarefiat ale lumii automobilului ca realizezi că motorul termic este pe ducă. Sigur, motoare cu trei și patru cilindri vom mai vedea câțiva ani buni de acum încolo. Motoarele cu 12 cilindri, pe de altă parte, sunt deja specie pe cale de dispariție. 

Unde mai găsești V12

Aston Martin, Ferrari, Lamborghini, Mercedes-Maybach, Pagani, Rolls-Royce – aceștia sunt producătorii care încă au în gama de oferte și V12. Sper să nu-mi fi scăpat cineva. Dintre ei, Mercedes este singurul producător de serie mare, cu toate că și în cazul său, V12 este accesibil doar ca Mercedes-Maybach S 680, adică cea mai scumpă versiune de S. 

Mercedes-Maybach Clasa S
Maybach S 680. Poate că nu are cea mai fericită combinație cromatică, însă ce are sub capotă este îmbucurător.

Aston Martin a ajuns la V12 în mod progresiv, după ce a exploatat, postbelic, motorul șase-în-linie, apoi V8-ul. Există trei modele animate de V12 în acest moment în curtea lui Aston: DB11, DBS și Valkyrie. Ultimul din listă este deja nu mai este pe stoc. 

Aston Martin Vantage DBS Superleggera 007 Edition
DBS Superleggera: impecabil din toate punctele de vedere.

Ferrari și V12 sunt practic sinonime. Indiferent cum a evoluat gama producătorului italian în cei 71 de ani ai săi, V12 a fost nelipsit. Chiar și acum, în era electrificării, Ferrari a preferat să renunțe la V8 în schimbul unui V6 hibrid, însă un model V12 tot găsești la ei: 812

Ferrari Omologata unicat
Ferrari Omologata. Nu doar rar; unicat.

Odată cu prezentarea ultimei versiuni de Aventador (și aici mă refer chiar la ultima, nu la cea mai recentă), Lamborghini a anunțat că va păstra V12 sub capota modelului vârf-de-gamă, cu toate că în următoarea iterație motorul termic va fi augmentat de un sistem hibrid. 

Ultimae motor V12 aspirat non-electrificat din Sant’Agata.

Un alt exemplu de relație trainică cu V12 este și Rolls-Royce: toate modelele actuale sunt animate de V12. De fapt, V8-ul a fost o excepție în istoria producătorului britanic. Gama actuală este probabil și ultima cu V12, pentru că Royce deja lucrează la o arhitectură electrică pentru modelele sale viitoare; primul îl vom vedea în 2030. Cert este că tranziția la electric nu se va face progresiv: Rolls-Royce a exclus ideea de hibridizare. 

Cel mai scump V12 din lume.

Pagani, o altă nestemată italienească, se folosește de V12 pentru a da viață modelelor sale. Și ce viață! Și ce modele! Sigur, producătorul italian de nișă nu are o gamă propriu-zisă, pentru că la el găsești, într-un anumit moment, un model. La început a fost Zonda. Acum e Huayra. Toate sunt făcute la comandă, pentru tine special, și toate cresc în preț imediat ce ies pe porțile atelierului. Dintre toate exemplele de aici, probabil că Pagani, prin seria sa extrem de limitată, va duce povestea V12 cel mai departe.

Un Pagani atât de agresiv încât nici nu are voie pe stradă.

Bentley, pe de altă parte, vrea să facă lucrurile progresiv, așa că a îmbrățișat electrificarea. După Bentayga, a venit rândul lui Flying Spur să primească un V6 și baterie pentru 40 de kilometri de rulare electrică. Am trișat că am băgat Bentley în lista asta, dar să nu ne încurcăm acum în diferențe arhitecturale. Atât V12 cât și W12 au atribute comune, începând cu numărul de cilindri.

Test Bentley Flying Spur 4x4Wheels 26
Un Flying Spur „așa cum trebuie”.

Motorul bun în toate

„Dar mai avem nevoie de V12 în viața noastră?”, s-ar putea să te întrebi tu acum. Nu avem, sigur. La fel cum am spus la începutul articolului, nu prea mai avem nevoie de motoare termice, se pare. Și la cât de multă performanță poți obține acum dintr-un sistem hibrid – Mercedes-Benz a spus că viitorul AMG C 63 va avea patru-în-linie hibrid, în locul V8-ului, promițând că nu vei duce lipsă de cai-putere – ideea unui V12 pare învechită. Și este. 

Mercedes-Benz cu V8. Pare actual, dar e deja istorie.

Însă, cu toate acestea, există oameni care preferă un V12 în loc de orice altceva. În primul rând pentru că este rafinat. Uite, Mercedes-Benz a hotărât să păstreze V12 pentru Maybach 680 doar pentru că lumea încă îl mai cere. Există alternartivă cu V8, chiar mai… modernă (vine cu transmisie cu nouă trepte, nu cu șapte, așa cum primește V12), însă asta nu-i înduplecă pe cumpărători. De fapt, dacă ne uităm în urmă, prima calitate a motorului era rafinamentul. Packard l-a pus în mașinile sale încă din 1915, iar restul producătorilor de lux i-au urmat. În cazul în care te întrebai: înainte să fie în mașini, a fost folosit pentru a propulsa bărci. Bărci de viteză. 

Packard și-a denumit sugestiv modelul: Twelve. Aceasta este o iterație din 1936.

Apoi i s-a descoperit potențialul sportiv. Avantajul unui V12 este că, dacă-l compari cu un V8 cu aceeași cilindree, motorul cu mai multe pistoane va avea piese în mișcare mai mici, ceea ce înseamnă că se va putea tura mai tare și, implicit, va putea dezvolta mai multă putere. Plus: sunetul. Sunetul! Mi-e greu să-l explic, mai bine ascultă la o Mantra V12 de Formula 1 din anii în care Marele Circ era animat de V12-uri. 

Din fericire, avem toate aceste clipuri în care putem să ne delectăm auditiv cu minunatul sunet de V12 pus la treabă. Din păcate, doar așa îl vom putea auzi în viitor.

În timp ce eu voi lucra la o listă cu V12-urile care nu trebuie uitate niciodată, te rog să-mi răspunzi la o curiozitate: ai vrea ca mașinile electrice să capete sunete preferențiale la interior? Sau preferi să rămână silențioase?

Citește și

Lasă un comentariu