Acasă EcoWheels Cea mai cea „electrică” din 2021

Cea mai cea „electrică” din 2021

0 comentarii

Era inevitabil ca odată cu invazia automobilelor electrice să nu apară și o competiție națională dedicată lor. Prietenii noștri din grupul editorial AutoExpert Media ne-au invitat să le fim alături în juriul concursului „Best Electric Car in Romania”. Am fost, am votat, vă povestim.

Pentru cei care au colecția completă a revistei noastre, EcoWheels, e simplu de înțeles prezența materialului de față. În două ocazii de-a dreptul speciale, în 2019 și 2020, am avut plăcerea de a conduce în Germania cinci dintre cele mai speciale modele produse vreodată de BMW. Deși erau proiecte pentru publicația noastră de fantezie, catalogul RacingWheels, am decis să le prezentăm și în revista aceasta cu un caracter ușor mai pragmatic. Este bine că s-a întâmplat, era momentul.

„Descălecarea” automobilor electrice din ultimii ani trebuia să-și găsească și o miză de tip concurs. Sigur, o competiție auto, oricât de serios este tratată, poate lăsa oricând loc de interpretări din partea celor care nu s-au calificat să ia parte la ea, fie că discutăm despre concurenți sau despre potențiali membri ai juriului. Totodată, e limpede că nimeni nu poate fi 100% obiectiv în alegerile pe care le face, așa că întotdeauna va fi loc pentru doze de subiectivism. Ca și în cazul clienților de automobile, desigur.

Am ținut să fac aceste precizări din start pentru că am primit cu plăcere invitația colegilor noștri de la AutoExpert Media de a face parte din juriul ediției inaugurale a concursului dedicat automobilelor electrice – Best Electric Car in Romania. Și pentru că a fost un „complet de judecată” serios, format din 14 membri, mi-am asumat 100% un rol subiectiv în alegerile pe care urma să le fac, pentru că știam că era nevoie și de un vot ușor nostalgic printre celelalte păreri obiective.

Ideea concursului este simplă. S-a făcut, în primă fază, o selecție de modele eligibile pentru votul final. Condiția era ca acestea să fi fost lansate după data de 1 martie 2020 (sau să fi primit un upgrade tehnologic suficient de important pentru a fi luate în calcul, în special în ceea ce ține de bateria de acumulatori, automat și de autonomie) și – foarte important – să fie disponibile la vânzare în momentul concursului (final de aprilie 2021). 21 de automobile au fost selectate în primă fază, fără a se ține cont de segmente, clase, niveluri de performanță ori alte împărțiri „matematice” din lumea auto. După acest prim foc, membrii juriului au făcut o selecție de 7 modele care urmau să ia parte la marea finală, un test întins pe durata a două zile, care avea să ne ducă în munții Bucegi, la 1.600 de metri altitudine.

Și pentru că am amintit de juriul competiției este momentul să-l trecem în revistă, cu precizarea că a fost, de departe, cea mai transparentă competiție de genul „mașina anului” din ultima perioadă de timp. Așadar, au dat cu ștampila pe buletinele de vot următorii: Robert Adam (turații.ro), Radu Buhăniță (Auto Test), Dragoș Băltățeanu (Flote Auto), Bogdan Grigorescu (AutoExpert), Radu Gurămultă (EcoWheels), Alin-Alexandru Ionescu (Mașinistul.ro), Răzvan Loghin (4x4Adventure), Mircea Meșter (Autocritica), Adrian Mitrea (0-100.ro), Răzvan Măgureanu (Auto Motor și Sport), Cristiana Oprea (blogger), Dan Scarlat (Top Gear România),
Răzvan Scăeșteanu (Newsweek România), Robert Stan (LifeNews.ro).

Ei, unde îl includ și pe subsemnatul, au considerat că cele mai potrivite 7 finaliste pentru titlul de „Best Electric Car in Romania 2021” sunt: BMW iX3, Citroen e-C4, Honda e, Kia e-Niro, Mercedes EQA, Skoda Enyaq iV și Volkswagen ID.3. Mai mult, după anunțarea acestei liste, marele public a avut ocazia să voteze pe o pagină web special creată automobilul care urma să fie desemnat „alegerea publicului”, separat de opțiunea juriului.

Concursul

Startul competiției s-a dat într-un cadru aparte, să-i spunem festiv. În sensul că prima zi a coincis cu cea a anunțării programelor guvernamentale Rabla și Rabla Plus, așa că ne-am dat întâlnire chiar în fața Ministerului Mediului, unde am participat la anunțul conform căruia se păstrează și în 2021 bonusurile de 7.500 lei pentru achiziționarea unui automobil prin programul Rabla și de 45.000 lei pentru cele achiziționate prin Rabla Plus (aici se încadrează și vehiculele electrice; de fapt, mai corect spus, pentru acestea se pot cumula cele două bonusuri guvernamentale).

Semnalul de pornire în aventură a fost dat chiar de către Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, domnul Tanczos Barna, însă doar după ce a făcut un tur în tihnă al tuturor celor 7 finaliste. Glumind puțin, nu i-am cerut părerea, pentru că nu am dorit să fim influențați în alegeri. Traseul propus de organizatori nu era nici foarte lung, nici extrem de complicat, însă suficient de solicitant pentru a fi o provocare echitabilă pentru toate modelele. Trebuie precizat aici că cel mai sensibil competitor era, evident, Honda e, un vehicul gândit expre pentru uz urban și care promitea o autonomie de maxim 200 km. Chiar și așa, s-a dovedit a fi cu nimic mai prejos decât contracandidații, ba chiar și-a câștigat fani printre membrii juriului.

S-a plecat din centrul capitalei către Târgoviște, acolo unde aveam să fim primiți cu brațele deschise de către o administrație locală care înțelege avantajele unui oraș care devine, ușor-ușor, inteligent. Grupați câte doi, am schimbat de mai multe ori pe parcurs automobilul în care ne deplasam, chiar dacă pe unele dintre ele avusesem ocazia să le testăm în prealabil. Când treci de la un volan la altul e mult mai eficient să-ți calibrezi anumite pretenții și să tragi concluzii corecte.

Prânzul de la Târgoviște a presupus în primul rând, în conceptul concursului, o pauză de realimentare pentru unele dintre competitoare. Ați ghicit, prima pe listă la încărcat a fost chiar Honda e. După ce am salutat statuia lui Mihai Viteazul din centrul orașului, după ce am trecut agale pe lângă Turnul Chindiei, am luat calea Moroieniului, apoi spre Transbucegi. De la Cabana Piatra Arsă, flancați de zăpadă (era, totuși, luna aprilie) am pornit pe un drum cu adevărat solicitant spre Hotel Peștera, gazda la care am înnoptat. Un drum desfundat, deloc prietenos cu jantele unora dintre competitoare, a pus puțin la încercare nervii membrilor juriului.

Însă, la final, s-a dovedit încă o dată că teama de a porni la un drum mai lung cu un automobil electric este de cele mai multe ori falsă. Destinația nu a fost aleasă întâmplător. Proprietarii hotelului dețin două automobile electrice și au montat stații de încărcare în parcare, așa că dacă sunteți deja „electrificați”, capacitatea de cazare situată la altitudinea de 1.610 metri se poate dovedi o destinație mai mult decât primitoare.

Concurenții

Cu mai toate modelele calificate în finală am făcut teste și materiale dedicate în publicația noastră, unele chiar în această ediție. Așa că nu voi insista mult și voi face doar câte o scurtă caracterizare. BMW iX a fost preferatul meu. Nu m-am ascuns s-o spun nici la fața locului, nici în votul pe care l-am acordat. Pentru simplul motiv că se conduce extrem de intrigant, a păstrat caracterul dinamic tipic mărcii, iar faptul că nu a făcut brusc pasul între un model „clasic” și unul electric mi-a dat senzația că și celor mai greu de convins să treacă de cealaltă parte a baricadei li se pot oferi argumente tentante.

Citroen e-C4 e un automobil care va avea priză la publicul tânăr, cu multe detalii inedite, în spiritul casei; beneficiază de o platformă tehnică dezvoltată împreună cu Peugeot și cu deja ceva experiență pe piață. Honda e a fost pata de culoare a expediției, una dintre cele mai îndrăgite apariții de pe traseu. Mică, fâșneață, cu o abordare ieșită bine din tipare, va avea priză la public; mai ales la cel care dispune de o soluție de încărcare la domiciliu…

Kia e-Niro a fost o surpriză pentru mulți. În primul rând, modelul coreean oferă o autonomie excelentă. Nu e complicat să rulezi, fără să faci exerciții complicate de temperare a pornirilor la volan, peste 400 km (455 km, oficial). În plus, habitaclul este construit într-un stil clasic, fără artificii inutile, dotările sunt arhi-suficiente, iar prețul de achiziție este destul de tentant.

Mercedes EQA este un SUV care promite suficientă autonomie pentru călătorii în tihnă (oficial, 424 km), rafinament și doza aceea de exclusivitate specifică mărcii. De asemenea, rulează foarte fin și se conduce plăcut, totul transformându-se într-o oază de confort.

Skoda Enyaq iV a primit cele mai multe laude în test. De altfel, veți vedea imediat și rezultatele. Un automobil mare, versatil, cu mult spațiu pentru bagaje și pasageri, autonomie mare (pentru versiunea cea mai performantă de baterie), calitate a fabricației tipică mărcii, multe atuuri pe care publicul românesc le cunoaște deja de la alte modele fabricate în Cehia. De la Enyaq erau așteptările cele mai mari… și nu a dezamăgit deloc!

În sfârșit, lista scurtă a fost completată de Volkswagen ID.3, modelul care a primit misiunea să devină „noul Golf”; sigur, neoficial. Construit pe platforma MEB, pe care o împarte inclusiv cu Skoda Enyaq iV, ID.3 promite peste 400 km de autonomie și are rol de locomotivă în era electrificării pentru grupul VAG. Încăpător și cu un interior minimalist, cumva diametral opus de aspectul exterior îndrăzneț, ID.3 a fost gândit pentru a atrage și noi tipologii de clienți către Volkswagen. Cei 150 kW însuflețesc puntea spate.

Rezultatele

Ne-am plimbat, am analizat, ne-am consultat, am votat. Repet, mi-am asumat din start un vot cu doză mare de subiectivism, pentru că și utilizatorii se ghidează, de multe ori, după suflet în detrimentul minții. Alesul meu a fost BMW iX, însă doar cu puțin în fața Skodei Enyaq iV. Totuși, aceasta a obținut cele mai multe puncte (86) și s-a impus drept „Best Electric Car in Romania 2021”. Podiumul a fost completat de BMW iX (84
de puncte) și Kia e-Niro (76 de puncte).

Cu 27,12% dintre voturile exprimate online de către public, premiul de popularitate a fost câștigat de Kia e-Niro. I-au urmat Volkswagen ID.3 (24,77%) și Skoda Enyak iV (17,04%). Mai multe detalii se pot afla accesând website-ul www.bestelectriccar.ro.

Acesta a fost doar începutul. Prima ediție, primii laureați, primul pas spre o competiție ce ar trebui să devină de tradiție. Deja, dacă judecăm după lansările de modele din ce în ce mai atractive, cuțitele se vor ascuți serios pentru concursul din 2022. Iar competiția dintre producători nu poate aduce decât beneficii pentru consumatori, adică pentru dumneavoastră.

Text publicat în revista EcoWheels numărul 22.

Citește și

Lasă un comentariu